måndag 21 februari 2011

Valkat vantar, och mycket mycket mer...

...har jag jag gjort idag. Jag berättar mer om allt det andra en annan dag, men  en grundlig städning av hallen gjorde att jag hittade ett par yllevantar som jag stickade i fjor, men som jag inte använder eftersom de varit alldeles för stora. Just nu håller Tant Kofta http://tantkofta.blogspot.com på att lära ut hur man valkar ull och jag tror egentligen att jag kan det. Jag har ju hittat tillbaks till stickningen och vill lära mig mer om jag har möjlighet, så jag hoppade på en "ullhanteringskurs" som hon erbjöd i förra veckan. Nu idag tog jag och slängde med mina alldeles för stora och sladdriga yllevantar i en 60 graders tvätt. Jag har ju inte börjat lära mig på riktigt än så jag tänkte: Går det så går det...

Före:
Lösa, stora och sladdriga

Efter:
Små, tajta och täta
Jag fick ta på dem våta och tvinga in händerna i dom.
Sanna hjälpte till att dra dom på händerna. Nu ska de torka och förhoppningsvis blir de använda! Den stora skillnaden är att färgerna och mönstret blev så mycket mjukare.
Som synes så hade jag hjälp av Raja. Det är inte mycket jag får göra utan att hon är med;-)
********************************************************
Idag kom 4 stycken nya kviltar! Gun och Jenny! Ni ska ha ett stort TACK!!!
********************************************************
Klockan är mycket och jag orkar och hinner inte skriva mer nu i kväll!
Ha det gott!
Kram Maja

9 kommentarer:

  1. Va mysiga dom blev! Hoppas dom går att använda. Hittade lite blått ullgarn igår jag fått av mamma för längesen och glömt av och tänkte att jag skulle sticka mig en väska och sen slänga i tvätten...:) får se vad det blir. Har inte hittat nåt mönster som passar än. Kanske blir det ett par strumpor istället.
    Kramelikram Mia

    SvaraRadera
  2. Vilka gosiga vantar!! Känner igen det där med att alltid ha sällskap vad man än gör. Just nu har jag bäddat ner mig sängen och på mina fötter (vilket är varmt o gosigt) ligger min prinsessa!
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  3. Vantarna blir säkert jättebra! Jag valkade en alldeles för stor mössa förra året, och den är favoriten i år!

    SvaraRadera
  4. Hoppas dina vantar blir bra.
    Jag kommer att tänka på goda vänner till mig på tidigt 80-tal när du skriver att du stoppade vantarna i 60°-tvätten.
    Kvinnan i familjen hade själv klippt fåren, kardat ullen och allt man gör innan det blir garn. Sen stickade hon varsin kofta och varsin tröja till sig, mannen och de två flickorna. En gång när mannen skötte tvätten så skulle alla tröjor tvättas. Han tvättade och tumlade dem och ut kom åtta små docktröjor. Gissa om det inte var kul att vara man i den familjen just då.

    SvaraRadera
  5. Jättefina vantar! De kommer säkert bli välanvända!
    Kramen/Sussie

    SvaraRadera
  6. Vi tar allt över Skype.en dag!!Här har det varit full rulle denna måndag!!Nu ROPAR kudden!!Kram och godnatt

    SvaraRadera
  7. Så härliga dina vantar ser ut. Hoppas de blev o passa.
    Skulle jag behöva inomhus snart. Det börjar bli kallt igen. Mina elaka fingrar vill inte som jag vill då....så jag får väl sitta med händerna i fickorna o titta på tv eller ngt..haha...
    Lite snålställd värme bjuds vi på...18,4 så...
    Ditt bus har jag lagt pussel med ..nja inte allt en del är klart men resten....hihiii...
    Men kul är det i alla fall.
    Kramizar

    SvaraRadera
  8. Kul att du kunde använda dina stora vantar igen och så läckra dom blev.
    Kram Gudrun

    SvaraRadera
  9. Mysiga vantar!
    Nu startar kursen igen så det är dags att stänga ner det privata.
    Kram

    SvaraRadera