tisdag 22 mars 2011

En dag i Paradiset & Afrikatäcken

Bettan ringde 7.30 och väckte fru G.
Som tur var! 
Mitt alarm var felställt och jag hade nog kunnat sova länge om ingen "ruskat" i mig!
Nu blev det i stället ett trevligt telefonsamtal som 
mynnade ut i sömnadsplaner.
Snabb frukost och promenad där vi höll på att blåsa bort och 
sedan in i Paradiset för lite sömnad av Afrikatäcke.
Jag vill inte slita på armen och kvilta nu, 
men lite skärning och enkel sömnad verkar inte ha gjort något värre.
Vi lyckades inte få alla skarvar att stämma, men vad gör det?
När jag ser vår blandning av scrapstyger så blir jag så glad!
Färgmyllret är ju så uppmuntrande!
Vi skar 2 remsor av vardera tyg 2½" breda. 
Sydde ihop, pressade och skar remsor 2½" breda och sedan 
vände vi varannan upp och varannan ned så att schackmönstret bildades.
"Lätt som en plätt" förutom att hålla ordning på vart sömsmånerna hamnade.
*****************************
Här följer ännu en "handfull" av Afrikatäcken.
Jag är så glad och tacksam för er hjälp!




*************************************************

när du köper tyger - ska det då vara speciella "märken" eller särskild kvalité? nyfiken bara. Kram!!

Denna frågan kom i bland gårdagens kommentarer.
Jag kan förstå att man frågar eftersom jag alltid gör ett sån´t förfärligt väsen över Kaffe Fassetts tyger.
Överhuvudtaget så är jag en "designernörd". 
Jag vet inte varför, men jag lär mig väldigt lätt vilken 
designer som skapat olika tygserier.
OCH jag tycker att en "vanlig" lappteknikskvalitet är det bästa att använda.
Vad är då vanligt?
De flesta tyger som säljs på ca:112 cm bredd har någorlunda lika kvalitet 
och är ungefär lika hårt slagna och är tänkt till samma ändamål.
(Ett Moda Marbles är inte lika som ett Kaufman, 
men bägge är lappteknikstyger olika tillverkare har sin kvalitet).

Snälla, ni andra kviltare som läser detta hjälp mig att göra en bättre förklaring i mina kommentarer.

Här slutar jag för idag!
Jag har Evaj i lurarna och vill koncentrera mig på henne!
Kram Maja





7 kommentarer:

  1. Fina täcken! Jag blev extra förtjust i nummer 2, verkligen jättesnyggt!!
    Sköt om dig!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Åhh vilka superfina täcken!!
    När det gäller tyger är det ju inte så bra att blanda olika material, så 100 % bomull. Lapptäckstygerna är tätt vävda, men inte tjocka.
    Kramar Ullis

    SvaraRadera
  3. Men hallå... vänta lite nu.. om jag då går in i stadens tygaffär och säger "kan jag få köpa en meter `vanligt´ lappteknikstyg"? kommer då expediten att säga "VA?? ta det på svenska också"? eller drar hon fram en "tygplatta" och snurrar ut en meter kapar o säger "var det bra så"? då blir det 200 kr för den metern... eller säger hon ... 100kr... eller ber hon mig åka till Maja och handla tyg med välspäckat VISAkort? ;) flåt mina knäppa funderingar men jag tänkte OM jag nån gång kommer på att jag SETT klart på allt detta fina och vill testa själv... (sa hon som inte ens får ett bus klart...) Kram! Armen bättre hoppas jag...

    SvaraRadera
  4. Läste din blogg på kafferasten idag och gissa vem som var tvungen att åka till Skara efter jobbet. Det blev 20 bitar.

    Täckena är jättefina. Var rädd om dig.

    Gumpis

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt scrapstäcke ni gjort idag! Wow!

    SvaraRadera
  6. Fler fina täcken. Kuberna tycker jag är jätteläckra, gillar 3D-effekten.
    Kram

    SvaraRadera
  7. :0) Här är det produktion!Det lila och turkosa var ju för fint!
    Förr brydde jag mig inte alls om vad jag sydde med för tyger och vad som hamna på baksidan. Nu har jag insett och förstått att man får det man betalar för. Ska jag lägga ner ett jättejobb använder jag numera bara kvalitetstyger för att inte få kviltarna förstörda i tvätten.Då vet jag dessutom att jag inte behöver förtvätta dem. Favoriterna är MODA,Thimbleberries,Maywood,Lakehouse och Windham.Jag passar mig för Cranston Village, V.I.P vilka har tendens att släppa färgen och kan kännas pappiga.Bernatex kan jag tycka är väldigt tunna och slinkiga.Men bara man är medveten om tygernas olika kvalitet och behandlar dem där efter så kan de användas!Jag går också efter mottot "Man tager vad man haver" Det är verkligen skillnad på tyg och tyg!
    Kramen/Sussie

    SvaraRadera