lördag 1 oktober 2011

Jag gillar att hitta på...

...egna mönster!
Det kan inte hjälpas, jag har ett inre motstånd mot att
använda redan färdiga mönster
(fast nu har jag beställt ännu en stickbok, 
Solveigs vantar, som jag väntar ivigt på).
Till viss del för att jag inte alltid fattar vad någon annan menat,
men också för att det finns så många ideér i mitt eget huvud
som vill ut och testas.
Just nu stickar jag dessa:
Jag ritar på rutat papper hur jag tänker mig 
mitt mönster och sedan är det 
"trial and error" som gäller.
Sticka och repa tills jag blir nöjd!
Förhoppningsvis har jag ett par nya ullvantar någon gång i morgon.
******************
Samma sak med lapptekniken.
Jag vill helst hitta på mina egna mönster!
På min designvägg just nu:
Här är det Bambi som designat ett mönster.
Jag har plockat isär och satt ihop efter eget tycke! 
Blå scraps till en födelsedagtäcke.
Jag tror att det är relativt ofarligt att berätta att det är min 
lillebror som ska få det på sin 40-årsdag om
en månad.
********************
Nej, nu ska jag ta itu med vantarna igen!
Slut på pausen!
Ett par ord till Gudrun bara.
Jag ska försöka att återskapa och förbättra lite på sjalen.
Vi får se om jag kan fixa till ett mönster!
************
Ha en skön lördagskväll!!!
kram Maja


10 kommentarer:

  1. Tack goá Maja,fast du har så många andra kul projekt på gång.
    Jag tycker nog också att de härligaste stunderna ( vad gäller sömnad) är när jag hittar på något själv.Felet är att man stöter på för många andra fina saker...
    Vantarna blir säkert bra.
    Kram Gudrun

    SvaraRadera
  2. Gillar lapptäcksblocken :o)

    Kram Lena P

    SvaraRadera
  3. Läckert mönster, ska bli spännande att se dina färdiga vantar. Jag förstår att du längtar efter boken....det gjorde jag oxå innan den damp ner i lådan. Nu ser jag ett nytt vackert par varje gång jag bara öppnar boken lite, lite....skulle visa min mamma boken dag och tyckte att jag hittade "nya" vantar hela tiden...fast jag vet att jag "sett" dem tidigare...( din bok ligger säkert i lådan på måndag)
    Kram sytanten

    SvaraRadera
  4. Det blir säkert fint fastän det är blått ;-) Skulle nog uppskattas av mitt barnbarn.
    Kram

    SvaraRadera
  5. håller med om att det är roligast att hitta på själv. Problemet är ofta tiden för det är själva planerandet och klurandet som tar mest tid. Ibland är det skänt att följa ett bra mönster, för då är det någon annan som fått tänka till...och jag får bara sy.

    Jag spanade också in Soleigs vantbok och lånade den på biblioteket (den är ganska dyr). Just vanatar är inte min grej. Men vantarna är jättefina.

    SvaraRadera
  6. Ha,ha ,ja du är dig lik!!Snyggt blir det oxså....Fortsätt så här ,det ger oss andra inspiration.Kram

    SvaraRadera
  7. Vantarna verkar bli jättemysiga! Du är så snabb!
    Mönstret på lapptäcketvar väldigt snyggt!
    Jag har vart hos mina goa brorsbarn sen i torsdags, så det har inte blivit nåt sytt, men jag har mycket i tankarna.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  8. TAck så mkt för scrapsen!
    Du gör alltid så mkt fina saker o det ger också mkt inspiration att få se det du gör.
    Ja egna ideer är ju bäst men man kan ju utgå från ngt (i alla fall jag) för att få till ngt mer "eget" också.... Därav alla mina små "testprojekt" följa ett mönster helt o hållet förbehållslöst kan jag nog inte...
    Kramiz o ta hand om dig! Själv skall jag på test av yoga i dag är det meningen...hihi

    SvaraRadera
  9. Vantarna set härliga ut. Tänk om man var så duktig med stickorna så att man kunde bestämma mönster själv ;-.)... det dröjer nog ett bra tag innan dess.

    KRam!

    SvaraRadera