fredag 16 augusti 2013

Scrapskudde

Mina vita scraps fick tankarna att snurra åt alla möjliga håll.
Skulle jag göra "si" eller skulle jag göra "så"?
Till slut så bestämde jag mig för en 
  idé som Gunilla sytt.
Egentligen skulle man ju kunna sy ett underbart lapptäcke med bara olika
blockhuscirklar,
 men jag hade en stor innerkudde liggande.
Mina remsor är 1½" breda.
Varje block är 7 1/4" och innerkudden är 60 cm x 60 cm.

Baksidan på kudden skulle naturligtvis också sys av 
olika lila bitar.
Anton och hans flickvän valde ett tyg var.
Jag "härmade" Gunilla och sydde egna knytband.
Jag tog ett av tygerna från framsidan.
För att fortsätta med den "scrappiga" känslan så skar jag av 4 olika tyger
och sydde kantremsan.
Gunillas remsor var 1 cm breda så det är skillnad i storlekarna på
våra arbeten. 
Vill du se bilden i sitt rätta sammanhang?

Här är den nya kudden i sitt rätta sammanhang.
KM har redan invigt den och den verkar fungera bra!;-)
När jag letade efter en lite större vit bit till mittblocket 
så hittade jag ytterligare två påsar med vita scraps...
****************************
Nu gör jag kväll.
I morgon har jag ett Paradis att städa,
men först länkar jag till:
och

God Natt!
kram//Maja




16 kommentarer:

  1. Kudden blev jättefin!
    Jag gillar tygvalet på baksidan :-)
    kram

    SvaraRadera
  2. Härlig kudde - precis mina färger :-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Gorgeous cushion love your log cabin approach. Stopping by from Crazy Mom Quilts, Thank for sharing. Marie (mlismore@optusnet.com.au)

    SvaraRadera
  4. Vilket kul sätt att sy blockhus. Det måste jag nog låta mig inspireras över.........framöver någongång.

    SvaraRadera
  5. Du är scrapsrik du Maja och så glad jag blir av alla dina färger.

    kramar, pia

    SvaraRadera
  6. What a great pillow Maja! I love the purple, and the ties on the back are really cute!

    :) Kelly @ My Quilt Infatuation

    SvaraRadera
  7. Så flott pute! Jeg har også noen log cabin-"feilvare"- liggende, kanskje de kan bli til noe......

    SvaraRadera
  8. Alltså... blockhusrutan är bara så fin. Och din kudde likaså.

    Ha det gott, kram till dej.

    SvaraRadera
  9. Så fina block, det är ett klassiskt mönster och känns alltid rätt. Din kudde är super!! Kram från MonicaJ

    SvaraRadera
  10. Din kudde är helt underbar och jag gillar kantremsan. Tycker det ger en extra dimension till våra arbeten när kantremsan inte är helt enfärgad! Måste nog kolla det där med rosetterna, en kul idé. Kram

    SvaraRadera
  11. Fantastisk flott pute.. Du lager så mye fint av små biter, veldig imponerende !

    SvaraRadera
  12. Å vad fin den blev med mina färger :)
    Själv hade jag inte kommit på den jätte fina idén med kanten, det blev ur snyggt.
    Nu behöver jag ännu mera timmar på mitt dygn :-)
    Må så gott

    SvaraRadera
  13. Såå fina kuddar! Känner hur det kittlar i inspirationsnerven ... ;)
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  14. En riktigt vacker kudde i fina färger.

    kram

    SvaraRadera
  15. Hur fin som helt är din nya skapelse och luringen har han blivit mätt eller har alstret dykt upp??

    SvaraRadera