onsdag 29 januari 2014

Glömda

Den senaste tiden har jag sytt en 
"blandad kompott"!

Just nu syr jag ett stort täcke,
fast jag borde sy mina Tula Pink-block...

Medan jag skär i tyger och syr ihop bitar så har jag
låtit broderings symaskinen gå i bakgrunden.
När "dotern" var hemma sist fick jag en "kurs" i 
hur jag ska göra för att föra över broderimönstren från 
lill-datorn till symaskinen och nu gäller det att inte glömma av all information.
(Jag  är så hopplöst glömsk på allt som inte måste kommas ihåg)!

Nu är det ju så att allt som broderas på den där maskinen inte blir
jättebra!
Om man t.ex. tvättar ur all stärkelse ur spetsen så kan den bli lite väl sladdrig. 
Om man inte tänker sig för så kan motiven sys fast i varandra eller 
tråden tråden gå av eller "bygga skatbo" på baksidan.
Då kan det vara rätt irriterande att veta att man gjort av med massor med 
tråd utan det blir något bra av det.

Här är en "nesse" som jag sydde i förra veckan av räddade spetsbroderier
och mina favorit scraps.
Jag sydde dessutom tre stycken olika stora fack på insidan.
Ännu en förvaring är klar.
Inlagd och bortglömd i en hylla:-( tills i dag!

Ännu en bortglömd!!!
Rosentygs scraps och små broderade hjärtan
fick beblanda sig med det väldigt maskulina rutiga tyget!
Jag tycker att det blev jättebra och någon dag
kommer den att antingen att användas av mig,
eller också blir det en bra present till någon som jag också glömt bort tills det nästan är för sent...

Nu ska jag ta någon timma handsömnad och bara sitta!

Ha det bra!
Kram//Maja

7 kommentarer:

  1. Att brodera kräver lite mer tillsyn än man kan tro när man startar maskinen... men det är roligt. Fast jag har just ingen fart på den maskinen heller just nu!
    Söta nessar har du gjort... jag ler lite för jag håller på med sånt också just nu!
    Kram medan du "bara" sitter :D

    SvaraRadera
  2. "Helledud" vad söta dina nessar är och härligt med spetsarna på! Jag har en broderimaskin stående som jag aldrig har lärt mig hur man hanterar - ska väl bli någon dag det också!
    Kramisar

    SvaraRadera
  3. Produkter laget av rester har sin egen sjarm. Og restekurver går alldri tomme. Disse "nessene" ble virkelig søte.

    SvaraRadera
  4. Ja, broderimaskiner kan man inte lita på: Går jag ner en våning när min broderar så nog 17an stannar den eller händer det något. De fodrar passning så väl som barn:O)) Men fina nessar blev det ändå! Kram..

    SvaraRadera
  5. Jättesöta små nessar!
    Kram Mia

    SvaraRadera