tisdag 7 oktober 2014

Underbara ull!

Vågar jag skriva att jag är lycklig?

Jag är rätt så skrockfull av mig och går aldrig under en stege
 och inget skulle inte få mig att lägga nycklar på bordet, 
eller sjunga en "trudileutt" innan jag ätit frukost!

Jag tror inte heller att man ska ta för stora ord i sin mun.
Typ det där att man är lycklig, för då kommer något att hända!

Fast just nu så måste jag skriva några ord om det här med lyckan att kunna sticka!

För något år sedan kunde jag helt plötsligt inte det!
Jag fick så ont i mina handleder och fingrar och den smärta som var i mina händer ända upp i armbågarna, var ingenting att "leka" med!

I 6 månader gick jag med extra handledsskydd 
och sov med andra skydd på både händer och armbågar.
Smärtstillande tabletter åts och endast korta stunder kunde jag skära mina tyger själv, men absolut inte sticka!
Det var konstigt att inte kunna hantera ett par stickor längre och jag kände mig halv!

"Ta i trä"!!!
Jag kan sticka igen!!
Det har jag kunnat ett tag, 
men just nu stickar jag som att det glöder i stickorna
 och jag är LYCKLIG!!!
Extra roligt är det förstås när man har någon att handarbeta tillsammans med
och just nu i några dagar har jag haft det!
Sanna har varit hemma mellan uppsatsskrivning och tentamen
och tillsammans har vi nog "gjort några meter"!
Hon är mer förtjust i att virka, men det gör hon med den äran!

Är det någon som känner till vad detta mönstret heter?
Vi kallar det "Kaninöron", 
men jag som lärde henne att virka detta har själv glömt av dess namn!

Vi köpte garnerna på Quiltköping hos PetraO på Magasin Duett.
(med en klick på länken kommer du till rätt sort).
Även detta garn har spinnolja i sig och både doftar och känns lite konstigt när man stickar med det,
men OJ vilket garn!
Efter tvätt fick sjalen sig en lätt torktumling.

D.v.s. jag satte på torktumlaren och gick in och duschade 
och när jag torkat mig efter duschen så var det dags att blocka den!

Ja, så vetenskapligt jobbar denna Maja!

Kram på Er och ha en bra dag!

Maja

5 kommentarer:

  1. Åh vilka fina sjalar ni gjort - både du och Sanna! Roligt att se!

    SvaraRadera
  2. Trevligt med sällskap.
    Ta det lugnt och var rädd om dina händer de kan slitas ut fort igen.Ha det gott och hälsa Sanna!!Bambikram

    SvaraRadera
  3. Ta´t lugnt med stickorna hur roligt det än är. Fina sjalar Du och Sanna gjort.
    Här är en som börjat så smått med stickorna igen, så länge det nu går …
    kram

    SvaraRadera
  4. Håller med, till 100% :)
    Flitig med stickorna men var rädd om händerna, även om jag tror att ullen kan göra gott...
    för den är ett välgörande material.

    Ha det gott, kram till dej.

    SvaraRadera
  5. Vilka fina underbara sjalar!! Härligt att du kan sticka igen!
    Är det någon typ av kärleksknut kanske? Jag köpte garn när vi var på Quiltköping och hon som sålde det lärde mig virka kärleksknut eller Solomons knot hette det också tror jag. Jag gjorde en lila och en brun sjal och de blev så härliga och goa, garnet hette Cloud och va nån ull av nåt slag.
    Kram Mia

    SvaraRadera